MgA. Roman Šafránek
TOPlist
Bydliště Rošťák a Ateliér Stodola
Bulhary 281, 691 89 Bulhary, CZ
e-mail: romansafranek@seznam.cz
 
 
„Ibišky a bojovníci“
Schrott Gallery Brno, 2023

Ibišky a bojovníci, to jsou nejvýraznější kapitoly malířské pouti Romana Šafránka posledních dvou let. Zatímco v malířské sezǒně 2022 byl fascinován brachiální interakcí postav zápasníků MMA, letošní léto věnuje tématu zdánlivě až nečekaně opozitnímu – květům ibišku. Ty však nesou pro autora neméně důležitou malířskou inspiraci. Kontrast mezi oběma tématy zaujme na první pohled. A v tom tkví kouzlo práce Romana Šafránka. Různorodost námětů, nekonečná kreativita ve zpracování a zároveň vždy společný jmenovatel – kvalitní malířská práce i humor a nadhled při tvorbě konceptů obrazových cyklů.



Od roku 2014 se mu a jeho věrnému společníkovi, rezavému kocourovi Kubovi, stala Pálava domovem, tvůrčí základnou. Zdejší krajina se mu vryla pod kůži a stává se častým námětem jeho děl. Při průzkumu „terénu“ objevuje krásu prostoru mezi dnem a hladinou řeky Dyje, který definují svými vrstvami Sinice (2018) hromadící se u jezu na Dyji. V době covidu později hledá témata ve svém nejbližším okolí - zahradě – inspirací jsou plody jeho ovocných stromů - meruňky a švestky, tlející stopy dnů v Kompostech (2021) a také nově vznikající cyklus Ibišky (2023). Šafránek se dle svých slov však považuje za bytostného figuralistu. Proto mu není cizí ani téma zápasníků MMA (2022), kde není důležitá podoba jednotlivých bojovníků, ale naopak je zásadní akce a energie v pohybu interagujících lidských těl. Každé téma, které zpracovává, nese také důležité osobní významy. Sinice jsou výsledkem „zkoumání terénu“ v okolí nového domova, Komposty a obrazy ovoce jsou spojeny s nucenou izolací v době covidu a hledání nových podnětů pro uplatnění malířského pohledu na svět. Z této zkušenosti vychází také cyklus Ibišky, kdy si jde pro námět znovu do své zahrady. Zápasníci MMA jsou pak osobní arteterapií po smutně ukončeném vztahu s krásnou dívkou, tmavovláskou. Tito gladiátoři dneška nesou jasné genderově definované poselství platné pro naši dobu fluidních identit – muž je prezentován jako bojovník. Spolu s nimi s v obrazech si chce malíř utvrdit svou vlastní energii, své místo na světě. Šafránek vypráví, že je cyklus zápasníků MMA inspirován Načeradského Běžci (60. l. 20. stol.). Dnes však není fenoménem útěk, ale snaha porvat se se životem. Sám je bojovníkem svého života! A tak v závěru našeho rozhovoru nad obrazy shrnuje: „Nechal jsem je bojovat za sebe“. -))
---
Kurátorka výstavy: Mgr. Olga Čejková